|
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3715 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Przedstawiam Państwu konspekt lekcji dla klasy VI szkoły podstawowej obejmujący zagadnienia geograficzne z zakresu zjawisk przyrodniczych.
Dział programu: Dostrzegamy wzajemne powiązania zjawisk przyrodniczych.. TEMAT LEKCJI: Trzęsienia ziemi i wybuchy wulkanów. Cel ogólny: Poznanie przyczyn i skutków wybuchów wulkanów i trzęsień ziemi. Cele kształcenia w poszczególnych kategoriach: Poziom wiadomości:
- uczeń potrafi wymienić zagrożenia wynikające z występowania trzęsień ziemi i wybuchów wulkanów
- uczeń zna 3 nazwy wulkanów
- uczeń potrafi wyjaśnić pojęcia: lawa, magma, krater, komin, erupcja, hipocentrum i epicentrum
Poziom umiejętności:
- uczeń potrafi scharakteryzować budowę wulkanu
- uczeń potrafi omówić przyczyny powstania wulkanów i trzęsień ziemi
- uczeń potrafi wskazać na mapie obszary najczęstszych trzęsień ziemi i wybuchów wulkanów
Poziom rozumowania:
- uczeń rozumie celowość wcześniejszego ostrzegania ludności mieszkającej na terenach zagrożonych przed możliwością wystąpienia trzęsienia ziemi lub wybuchu wulkanu
Postawy- elementy wychowawcze
- uczeń utwierdzi się w przekonaniu o wielkości zniszczeń i tragedii ludzi po wybuchu wulkanu i trzęsieniu ziemi
Metody: pogadanka, opowiadanie, praca z mapą Forma pracy: zbiorowa Środki dydaktyczne: krzyżówka i karta pracy dla uczniów, atlas, plansza, ilustracje
Etap lekcji |
Czynności nauczyciela |
Czynności uczniów |
- Sprawy organizacyjne.
- Wprowadzenie nowego tematu .
- Podsumowanie wiadomości.
|
- Sprawdzenie obecności.
- Sprawdzenie zadania domowego.
- Podanie i zapis na tablicy tematu lekcji.
- Realizacja tematu:
- przedstawienie podstawowych celów lekcji
- wulkan:
- przyczyny powstania,
- budowa
- co wydostaje się w wyniku erupcji,
- obszar najczęstszych wybuchów wulkanów, wskazanie na mapie,
- przykłady wulkanów.
- ćwiczenie - nauczyciel rozdaje kartki ze schematem wulkanu.
- trzęsienia ziemi:
- przyczyny powstania,
- obszary zagrożone trzęsieniem ziemi, wskazanie na mapie,
- skala Richtera
- skutki – przykład miasta.
- Krzyżówka.
- Podanie zadania domowego.
- Ocena aktywności uczniów.
|
Odpowiedzi uczniów.
Uczniowie wpisują temat do zeszytu.
Uczniowie zaznaczają na schemacie podstawowe elementy wulkanu.
Uczniowie uzupełniają krzyżówkę. | Rozwiąż krzyżówkę i wyjaśnij hasło :
1 |
W |
E |
Z |
U |
W |
I |
U |
S |
Z |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
K |
R |
A |
T |
E |
R |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
E |
R |
U |
P |
C |
J |
A |
|
|
H |
A |
S |
Ł |
O |
: |
|
|
|
|
4. |
P |
U |
M |
E |
K |
S |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
K |
O |
M |
I |
N |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
S |
P |
O |
K |
O |
J |
N |
Y |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. |
O |
G |
N |
I |
S |
K |
O |
|
|
|
|
|
|
8. |
E |
P |
I |
C |
E |
N |
T |
R |
U |
M |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. |
L |
A |
W |
A |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
F |
A |
L |
E |
|
|
|
|
|
|
|
|
- Wulkan, który zniszczył miasta: Herculanum i Pompeje.
- Otwór, z którego wydostają się produkty wulkaniczne.
- Wybuch wulkanu.
- Skała wulkaniczna.
- Łączy krater z ogniskiem magmy.
- Ocean, wokół którego występuje najwięcej trzęsień ziemi.
- Inaczej hipocentrum trzęsienia ziemi.
- Miejsce, w którym odczuwamy najsilniejsze wstrząsy podczas trzęsienia ziemi.
- Wypływa z krateru wulkanicznego podczas wybuchu.
- Mogą być sejsmiczne.
Bogusława Horzela |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|